Mi a pánikbetegség?

0
73
A pánikbetegség tünetei

A pánikbetegség egy olyan pszichés zavar, ami szorongásos rohamokkal, erős stresszel és félelemmel jár. Általában ismétlődően jelenik meg, hirtelen tör elő. Mivel váratlanul lép fel és a tünetei meglehetősen ijesztőek, ezért sok esetben keverik össze más betegségekkel. A pánik szindróma tüneteiről ide kattintva olvashatsz.

A pánikroham viszonylag gyors lefolyású, rövid ideig tart, rossz közérzet kíséri. Kiváltó okai nehezen azonosíthatóak, hiszen látszólag nem is léteznek.

Érdekesség, hogy a legtöbb érintett nő. A rohamok idején az önkontroll felborul, irányíthatatlanná válik a viselkedés. Az érintett heves érzelmi reakciókat produkál, valamint ijesztő testi tünetek lépnek fel, mint például légszomj, szapora pulzus, remegés. A rohamot elszenvedők halálfélelemről számolnak be, valamint erőteljes menekülési vágyról.

Nehézséget okoz a betegség felismerése, mivel az első roham után általában szervi megbetegedésre gyanakszanak az emberek, mint például neurológiai zavar, szívbetegség, emésztőrendszeri rendellenesség. A pánikbetegség tüneteivel és kezelésével, amiről itt olvashatsz,  jelenleg is sok kutató, kutatás foglalkozik.

Akad olyan, aki életében egyszer szenved el pánikrohamot és vannak, akik többször is megküzdenek a betegséggel.

Pánikbetegségről akkor beszélünk, ha a rohamok egy hónapon belül többször is megismétlődnek, rendszeresen jelentkeznek  és erősen befolyásolják mindennapjainkat.

 Kiváltó okai még nem tisztázottak, de a kutatók gyanakszanak olyan kémiai hírvivő molekulákra, amelyek hibásan látják el üzenettovábbító funkciójukat.  Ilyen például a dopamin, szerotonin vagy a noradrenalin.

A pánikroham tünetei:

  • Erős szorongás, halálfélelem
  • Hirtelen rémület, menekülési kényszer
  • Vérnyomás emelkedés, erős szívdobogás, mellkasi fájdalom
  • Nehézlégzés
  • Szédülés, zsibbadás, ájulás
  • Teljes tehetetlenség, vagy éppen sürgető tettvágy
  • Hányinger, hányás
  • Kényszeres viselkedés, negatív gondolatok
  • Hasi panaszok, görcsök
  • Érzékelési zavarok
  • Hidegrázás, verejtékezés

Hogyan gyógyíthatjuk a pánikbetegséget?

A pánikbetegség leküzdésében nagy segítséget nyújthat a sport és a mozgás. Mivel szervezetünkben ilyenkor endorfin szabadul fel, ami a betegség tüneteit csökkenti, a rohamok erősségét  gyengíti. A mozgás által mentális állapotunk javul, figyelmünk elterelődik a negatív gondolatokról.

Fontos a rostban, ásványi anyagokban gazdag táplálkozás, mert így segítjük emésztésünket, helyreáll belső egyensúlyunk. Energikusabbnak érezzük magunkat és ez kihat majd lelki egészségünkre is.